Alternativ och kompletterande kommunikation inom socialtjänsten
Hur säkerställer vi att barn med särskilda behov verkligen blir hörda i LSS-utredningar? För att stärka barnens kommunikation med handläggare har forskare vid Högskolan Väst utvecklat ett bildstödsmaterial – men hur fungerar det i praktiken? Och hur kan socialtjänsten använda alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att göra utredningsprocessen mer tillgänglig?
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) – exempelvis bilder, symboler eller en enkel form av teckenspråk (TAKK) – kan vara avgörande för att barn ska få möjlighet att göra sina röster hörda. Vilka möjligheter och utmaningar ser socialarbetare i att använda bildstöd och andra kommunikationsstöd i LSS-utredningar? Och hur kan forskningen bidra till utvecklingen av mer tillgängliga arbetssätt?
Under detta webbinarium mötte vi Martin Molin, professor i socialt arbete samt Elisabet Björquist, lektor i barn- och ungdomsvetenskap, båda verksamma vid Högskolan Väst. De presenterade sin forskning om socialarbetares erfarenheter av att använda AKK med barn i samband med LSS-utredningar. Vi fick också lyssna till Marika Habbe, utredare vid Socialstyrelsen inom funktionshinderområdet, som delade sin kunskap om hur forskningsresultaten kan omsättas i praktiken och vilka kunskapsbehov som finns inom området.
Medverkande
Inledande talare: Martin Molin, professor i socialt arbete vid Högskolan Väst och Elisabet Björquist, lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst
Kommentator: Marika Habbe, utredare på Socialstyrelsen
Moderator: Maral Jolstedt, projektledare på Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU)
Arrangörer
Evenemanget arrangerades av Forte, SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering och Socialstyrelsen.
Kommande seminarier
Håll dig uppdaterad om kommande seminarier genom att anmäla dig till vår intresselista.