Organisation

Forte är en myndighet med cirka 35 anställda indelade i tre avdelningar. Vårt arbete leds av en styrelse och vår myndighetschef är generaldirektör Jonas Björck.

Kontaktuppgifter

Forskningsavdelningen

Fortes forskningsavdelning ansvarar för utlysningar av forskningsmedel, internationella samarbeten och kartläggning av forskningsbehov inom våra områden; hälsa, arbetsliv och välfärd. Avdelningen tillhandahåller expertis kring utlysningar och villkor för bidragsformer, ansökningsberedning, sakkunniggranskning samt uppföljning och utvärdering av den forskning vi finansierar.

Kommunikationsavdelningen

Kommunikationsavdelningen ansvarar för all intern och extern kommunikation som rör Fortes verksamhet och den forskning vi finansierar. Avdelningen arbetar för en aktiv dialog och samverkan kring våra forskningsområden, och bidrar till att forskningsresultat förs ut och kommer till nytta i samhället.

Avdelningen för verksamhetsstöd

Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för stöd till myndighetens styrelse, generaldirektör och huvudsekreterare samt generaldirektörens styrning av verksamheten. Avdelningen ansvarar även för administrativ samordning och service, inklusive registratur, arkiv och upphandling. Den har dessutom ett övergripande ansvar för HR, budget, IT, juridiska frågor och säkerhet.

Styrelse

Fortes styrelse har det yttersta ansvaret i alla beslut som rör Fortes verksamhet. Styrelsen består av en ordförande och tolv ledamöter med en mandatperiod på tre år.

Styrelse

Senast uppdaterad: 6 maj 2025