
Om publikationen
De positiva långsiktiga effekterna av att gå i en förskola med hög kvalitet är störst för barn från familjer med sämre socioekonomiska förutsättningar liksom för barn i behov av särskilt stöd. För dessa barn kan förskolan vara en viktig skyddsfaktor mot psykisk ohälsa och förebygga senare behov av stödinsatser, vilket är positivt för enskilda barn och familjer liksom samhället i stort.
För att förskolan ska kunna ge alla barn det stöd och den ledning de behöver krävs att verksamheten har hög kvalitet. Att barn känner sig delaktiga och har en känsla av tillhörighet är centralt i en god förskolemiljö. Forskning pekar på att barnens engagemang är viktigare för att bedöma förskolans kvalitet och möjlighet att främja barns utveckling och psykiska välbefinnande än barngruppens storlek eller i vilken mån man tränar direkta färdigheter med barnen.
Eftersom nästan alla barn i vårt land börjar förskolan i tidig ålder har den möjlighet att uppmärksamma barn som behöver extra stöd tidigt i samverkan med vårdnadshavarna och andra aktörer. Forskning visar dock att det är vanligt att olika typer av svårigheter och inte minst psykiska besvär uppmärksammas först i skolåldern eller senare.
Författare: Lena Almqvist, Mälardalens universitet och Eva Björck, Högskolan i Jönköping
Referenser till Forskning i korthet: Förskolans roll för att främja psykisk hälsa Pdf, 337.4 kB.
Film från lanseringen
Kunskapsöversikten lanserades i samband med ett webbinarium i juni 2023 som arrangerades tillsammans med Sveriges kommuner och regioner.
Beställ publikation
Fyll i formuläret för att få publikationen skickad kostnadsfritt med post inom en till tre veckor.