inspelat Evenemang
Förskolans roll för psykisk hälsa och en jämlik start i livet
För vilka barn är en förskola med hög kvalitet mest viktig? Hur kan verksamheten främja psykiskt välbefinnande? På ett webbinarium 1 juni presenterades forskningen inom området och hur förskolan kan bidra till en mer jämlik uppväxt för alla barn.
Förskolan är betydelsefull för barns tidiga år. Förutom att bidra till utveckling och lärande främjar en bra förskola barns psykiska välbefinnande. Verksamhetens kvalitet bestäms mer av att barn känner sig delaktiga än barngruppens storlek eller träning av direkta färdigheter.
Förskolan är dessutom avgörande för att kompensera för barns ojämlika förutsättningar. Effekten av en bra förskola är störst för barn från familjer med sämre socioekonomi och barn i behov av särskilt stöd.
Webbineriet innehåller aktuell forskning, goda exempel och samtal om hur förskolan kan nå sitt utmanande och viktiga uppdrag.
På webbinariet lanserade:
Kunskapsöversikt om förskolans roll för psykisk hälsa och en jämlik start i livet.
Webbinariet arrangerades av forskningsrådet Forte och Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Medverkande i seminariumet
Lena Almqvist, professor i psykologi vid Mälardalens universitet
Eva Björck, professor i specialpedagogik vid Högskolan i Jönköping
Kerstin Evelius, chef för Uppdrag Psykisk Hälsa på SKR
Lidija Kolouh, ansvarig för forskningsprogram om psykisk hälsa på Forte
Monica Arvidson, verksamhetschef för barn- och elevhälsan, Sundbyberg Stad
Kristin Wiström, specialpedagog, Sundbyberg Stad
Caroline Örtlund, samordnare tillgänglig undervisning i förskolan, Sundbyberg Stad
Maria Caryll, chef för utbildningssektionen på SKR
Pia Rizell, förskollärare och styrelseledamot för Sveriges Lärare
Marie Angsell, sakkunnig socionom på Bris
Lotta Andersson Damberg, moderator på webbinariet, utredare inom förskola på SKR
Senast uppdaterad: 5 juni 2025