Maskande på arbetstid är en ständigt aktuell fråga. Men som arbetsgivare har man egentligen ganska lite att oroa sig över, när det gäller medarbetarnas surfande på jobbet. Det menar Lars Ivarsson, forskare vid Karlstads universitet.

Alla gör vi det, men helst när ingen märker förstås. Det vill säga sådant man sysslar med på arbetstid men som inte hör till jobbet – som att leta runt efter middagsrecept på nätet, scrolla Facebook-flödet, ge sig in i en debatt på Twitter eller sms:a med barnen. Det mesta av vårt maskande är numera digitalt, men folk har tagit sig små friheter i princip sedan det organiserade lönearbetet startade, enligt Lars Ivarsson som forskar om privata angelägenheter på jobbet vid Karlstads universitet.

Lars Ivarsson

– Egentligen är det vi ser i dag bara nutida varianter av det man gjorde förr. Då bläddrade man till exempel i tidningar eller spelade poker med kollegorna. Nu läser man nyheterna på nätet och spelar mobilspel.

Men vi är mer uppfinningsrika än att bara surfa på internet. Jobbar man på en motorverkstad, rullar man kanske dit sin trasiga bil. Om arbetsplatsen är ett serviceboende med stora tvättmaskiner, kan man passa på att tvätta sina duntäcken. Åker man runt på kundbesök, gör man inte sällan diverse privata ärenden på vägen. Sedan klipper vi oss, går till tandläkaren, servar bilen och släpper in hantverkare hemma. Kort sagt – allt privat som går att göra på jobbet, gör vi också.

– Arbetsgivare brukar inte ha något emot att man mejlar sent på kvällen, men de är inte lika förtjusta i privata angelägenheter som görs på arbetstid, konstaterar Lars Ivarsson.

Litet svinn för arbetsgivaren

Privata ärenden, nätsurfande och frekventa uppdateringar i sociala medier, är emellertid sällan något att vara särskilt oroad över som arbetsgivare. Resultaten från Lars Ivarssons studie pekar snarare mot att vi ägnar oss åt annat än arbetsuppgifterna, när vi får några minuter över. Andra studier visar att ungefär tio procent av arbetstiden, det vill säga sex minuter i timmen, är ”svinn”. Som arbetsgivare kan man knappast heller förvänta sig att medarbetarna är fullt fokuserade på jobbet varje minut av arbetsdagen, anser han.

– Det finns ibland en underliggande tanke om att man kan få ut hundra procent av de anställda. Men man kan fundera på hur mycket hundra procent är. Det beror förstås på vad man har för arbete – ifall man jobbar vid ett löpande band eller om man har ett yrke med kreativa inslag, säger Lars Ivarsson.

Han berättar om socialsekreterare som ser en liten stunds surfande på nätet som ett andningshål mellan två tuffa möten och om programmerare som löser problem först när de lämnar skrivbordet.

– Pedagogisk forskning visar att koncentrationsförmågan sjunker efter 20 minuter – alltså borde man lägga in en paus ungefär var 20:e minut. Men många chefer avskyr sysslolöshet och vill helst att de anställda ska hålla samma tempo som ett hundrameterslopp i ett maraton. Det vill säga en enorm intensitet som också är varaktig, säger Lars Ivarsson

Kontroll är sällan en lyckad väg, om man vill ha motiverade medarbetare – dessutom hittar folk ändå alltid kryphål, menar han.

– Det blir som ett spel. Arbetsgivaren gör ett drag och de anställda ett annat. Inför man stämpelklocka, kan man be kollegan som är kvar längre att stämpla ut. När folk känner sig övervakade och misstrodda, minskar lojaliteten.

Lika mycket maskande bland chefer

Man skulle kanske kunna tro att cheferna har mindre tid att lägga på det privata än medarbetarna, men enligt Lars Ivarssons studie är de minst lika goda kålsupare.

– Det förhåller sig lite som relationen mellan föräldrar och barn. Om jag vill äta choklad en måndag gör jag det, även om mina barn inte får äta godis mitt i veckan. Chefer har alltid tid att ta ut. Kommer de hem sent på kvällen efter en tågresa, räcker den tiden till väldigt mycket. De får alltså en väldigt god utväxling.

På arbetsplatser där chefer och medarbetare har rimliga arbetsbördor, är privata angelägenheter sällan ett hot mot produktiviteten, anser Lars Ivarsson. Tvärtom, kan det till och med vara ett sätt att orka med arbetet bättre.

– Numera pratar man mycket om ett hållbart arbetsliv. Många lever pressade liv både privat och på jobbet. Då kan det vara en sorts ventil att kunna ägna sig åt annat en liten stund.

Text: Linnea Bolter

Artikeln publicerades ursprungligen i Forte Magasin 4 som finns att beställa kostnadsfritt här.