Den svenska dataspelsbranschen är en jätteindustri som håller på att ömsa skinn, från teknik till kultur. Det kan leda till ökad jämställdhet, visar en studie i Göteborg.

I dag är dataspel långt mycket mer än krigsspel som Call of Duty.  I dag finns appar med spel i var och varannan mobiltelefon, till exempel den svenska jättesuccén Candy Crush.  Och i dag är nästan hälften av dataspelarna kvinnor. Ändå är mansdominansen i branschen fortfarande tung; 85 procent av de anställda är män. Än så länge.

– Det pågår flera stora förändringsprocesser inom dataspelsbranschen som har potential att förbättra jämställdheten, säger Anna Maria Szczepanska, forskare vid institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet.

Kulturell vändning

Anna Maria Szczepanska medverkar i forskningsprojektet ”Genusperspektiv på öppen innovation i datorspelsindustrin” som fått stöd av Forte. Hon berättar att det numera är mer diversifierade produkter bland storsäljarna, inte bara traditionella ”grabbiga” actionspel. Det finns också en blomstrande alternativscen som bidrar med helt nya spelupplevelser.

Anna Maria Szczepanska. Foto: Mats Ekblad

– Det har skett en kulturell vändning inom spelbranschen som är mån om att tvätta bort IT- och high tech-stämpeln. Dataspel förstås alltmer som en kulturprodukt och det är i kultur- och underhållningsfälten som branschen vill positionera sig. Det tror jag är en viktig förändring som kan få positiva konsekvenser.

Åren 2013–2015 har hon intervjuat ett 50-tal personer i och nära branschen: spelutvecklare, entreprenörer, speljournalister, utbildare och andra, hälften av dem kvinnor.

Grabbighet en akilleshäl

Under tiden som Anna Maria Szczepanskas intervjuarbete pågick exploderade #gamergate, en uppmärksammad hatkampanj mot kvinnor i spelbranschen. Det ledde till en uppmärksammad debatt om sexism och diskriminering, hot och näthat.

– Jag kan se att det blev en förändring där. Gamergate ledde till en sund och viktig debatt om villkoren för kvinnliga spelutvecklare och speljournalister. Jag tror att den blev en väckarklocka för branschen. Man var tvungna att uppmärksamma hatet mot kvinnor och ta ställning.

Den ökade medvetenheten lever kvar. Att jätteindustrin har en akilleshäl – grabbighet och sexism – är inget man förnekar.

– Nej, inom spelindustrin är man väldigt reflekterande kring problemen. Man beklagar att det är så få kvinnor i branschen och de flesta anser att ökad jämställdhet och mångfald vore bra för företagen, att det ger konkurrensfördelar och bättre arbetsmiljö.

Hyr in genuskonsulter

– Några företag jobbar aktivt med frågorna och har anlitat genuskonsulter för att få fram idéer om hur jämställdheten kan förbättras.

Det låter inte som mediebilden av en sexistisk, våldsfixerad bransch?

– Nej, jag kan tycka att dataspelsbranschen i dag är vad hårdrocken var på 80-talet, att medias rapportering präglas av nåt slags moralpanik. Helt klart är spelutveckling en mansdominerad värld och det finns mängder av spel som presenterar både kvinnor och män på könsstereotypa sätt, ibland sexistiskt och enfaldigt. Och det är ett problem.

Men hon tycker också att det är ett problem när detta blir den dominerande bilden, eftersom den inte är representativ.

– Den svenska dataspelsvärlden delar inte unkna värderingar och den är så stor, mångfacetterad och diversifierad att den inte får reduceras till en pojkrumssysselsättning.

Ny spelvetenskap?

Hon pekar på att det pågår mycket proaktivt arbete för jämställdhet och mångfald i branschen, till exempel lobbyorganisationen Diversi och Donna-nätverket på Högskolan i Skövde, en av flera högskolor som utbildar spelutvecklare.

Forskning om dataspel finns på många håll i landet, men den är splittrad och än så länge finns ingen spelvetenskap. Anna Maria Szczepanska tycker att det kan vara läge nu.

– Vi har ju konst-, musik- och litteraturvetenskaper. Att etablera en spelvetenskap som en form av kulturvetenskap tror jag skulle stödja den här kulturella vändningen som branschen gör, säger Anna Maria Szczepanska.

Text: Mats Fahlgren

Artikeln publicerades ursprungligen i Forte Magasin 4 som finns att beställa kostnadsfritt här.